شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | 20 April 2024

جنسیت در ترسیم خانواده

پژوهش حاضر با هدف شناخت تفاوت های جنسیتی در آزمون ترسیم خانواده انجام گرفته است. نمونه این پژوهش توصیفی 812 دانش آموز دختر و پسر پایه سوم دبستان بود که از ناحیه 4 آموزش و پرورش شهر اصفهان به طور تصادفی انتخاب شدند.

پژوهش حاضر با هدف شناخت تفاوت های جنسیتی در آزمون ترسیم خانواده انجام گرفته است. نمونه این پژوهش توصیفی 812 دانش آموز دختر و پسر پایه سوم دبستان بود که از ناحیه 4 آموزش و پرورش شهر اصفهان به طور تصادفی انتخاب شدند. آزمون ترسیم خانواده با توجه به دستورالعمل آن اجرا شد و تفاوت هایی که در پژوهش های قبلی به عنوان تفاوت های جنسیتی در ترسیم های کودکان ذکر شده بود، فهرست شده و با استفاده از آزمون های آماری U من ویتنی و خی دو مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج آزمون U من ویتنی تفاوت معناداری را در 7 ویژگی از 01 ویژگی بررسی شده توسط این آزمون نشان داد، که شامل استفاده از رنگ های گرم، رنگ های سرد، تعداد رنگ ها، جزییات ضروری و غیر ضروری، تناسبات اندام و کلیشه های جنسی بود. تحلیل نتایج آزمون خی دو نیز تفاوت معناداری را در دو ویژگی که شامل ترسیم ارتباطات و ترسیم اول فرد هم جنس بود، نشان داد. نتایج این پژوهش موید وجود تفاوت بین دختران و پسران در آزمون ترسیم خانواده است، که در تحلیل های این آزمون در حوزه های تشخیصی در نظر گرفتن این تفاوت ها لازم به نظر می رسد.